2013年8月26日月曜日

アナログ備忘録

23日購入@ブルフト近く, Leiden
5枚20ユーロ

Sylvia Marlowe
Scarlatti, Bach, Couperin
Remington R-199-136

The Guarneri Quartet
Mozart string quartets, K. 589, K. 590
RCA LSC-2888

Orlando Quartet
Haydn string quartets op. 54
Philips 9500 996

Paul Kletzki
Scheherazade
HMV XLP 20026

Christine Walevska, Edo de Waart
Haydn Cellokonzerte C-dur, D-dur
Philips 6500 381

25日購入@Concerto, Amsterdam
Szymon Goldberg
Hindemith The four temperaments
Philips A 00365 L

Antal Dorati
Dvorak Sym. no. 5
Philips A 00154 L

Erich Kloss, Hanae Nakajima
Max Reger op. 86
Colosseum Colos/mst 512

van Otterloo指揮,Alexander Uninskyピアノのブラームス,ピアノ協奏曲第2番の状態の良い盤あり.購入しようと棚に戻していたら隣の人物に持っていかれた.

コンサート備忘録

25 aug, 2013
Radio Filharmonisch Orkest
Markus Stenz - dirigent
Ronald Brautigam - piano

Ives - The Unanswered Question
J. Haydn - Pianoconcert in D, Hob. XVIII: 11
Mahler - Vijfde symfonie in cis

Levensvragen: Ives en Mahler
In zowel Charles Ives’ The Unanswered Question als Gustav Mahlers Vijfde symfonie stelt de muziek vragen. Ives’ sferische werk overweegt de zin van het leven. Mahler, die juist zijn grote liefde had gevonden en vader ging worden, hield zich bezig met sterfelijkheid. Zijn Vijfde symfonie start met een dodenmars. Het Adagietto zou gebruikt worden in Visconti’s film Dood in Venetië. Beide componisten bevroegen begin twintigste eeuw de muziek. Hoe verklank je je eigen tijd? ‘Ik zou dit vijftig jaar na mijn dood willen dirigeren’, zei Mahler na de première van zijn Vijfde symfonie.

Ronald Brautigam
Pianist Ronald Brautigam bracht in 2008 alle solo-klavierwerken van Joseph Haydn op cd uit. Vandaag speelt hij het Pianoconcert in D. Zoals al Haydn’s ‘pianoconcerten’ is het eigenlijk geschreven voor klavecimbel of fortepiano. Dit is het bekendste. Een warm middenstuk wordt omvat door twee delen waar het spelplezier en de levensvreugde vanaf spat. Haydn geeft heldere antwoorden op de levensvragen van zijn collega’s.

コンサート備忘録

Froberger & Byrd op klavecimbel
zaterdag 24,aug,2013 13.00 uur
Jos van Immerseel
Utrecht, Academiegebouw, Aula
Klavecinist Jos van Immerseel concentreert zich op de Italiaans geïnspireerde Froberger met zijn capricci, toccate en canzone. Het is duidelijk waar die invloed vandaan komt: Froberger studeerde in Rome bij die andere grootheid van de 17de-eeuwse klaviermuziek, Girolamo Frescobaldi. Van Immerseel plaats in dit recital Froberger naast een veel oudere, maar ook rooms-katholieke collega: William Byrd. En zo komt de Italiaanse polyfone traditie naast de expressieve muziek van de Engelse virginalisten te staan.

2012年9月24日月曜日

コンサート備忘録

2012年9月20日
Mariss Jansons
Concertgebouworkest
Brahms - Ein deutsches Requiem, op. 45




ザンデルリンクへの追悼コンサートを知らせるチラシ.

2012年9月10日月曜日

コンサート備忘録

2012年9月9日
Risto Joost
Nederlands Kamerkoor
B’Rock
Solisten uit het koor
Claudio Monteverdi 1567-1643
Il Vespro della Beata Vergine 1610

オランダ室内合唱団によるモンテヴェルディ聖母マリア.
ライデンのピーテルスケルクでの演奏.

天気に恵まれた一日で,おかげで教会の中の演奏でも冷えなかった.

同合唱団をヤーコプスが指揮したCDを会場で発売していたので後日聴き返すために購入.
この曲はガーディナーによるディスクしか持っていなかった.

楽器の音と声が様々な方向から交差するのがサン・マルコでの本来の演奏だったとか.
今日の演奏は途中で合唱団の一部を移動させたり,
楽器の掛け合いの際に演奏者が移動したりといった工夫があった.

2012年9月2日日曜日

コンサート備忘録

2012年9月1日
René Jacobs
Akademie für Alte Musik Berlin & RIAS Kammerchor
J.S. Bach: Matthäus Passion

Opera in de kerk, wat een schandaal! Bachs muziek heeft nu een onaanvechtbare status, maar tijdgenoten waren soms nog lang niet klaar voor de ronduit lyrische inslag van de uitgesponnen da capo-aria’s en vurige koordelen. Die expressiviteit is aan operadirigent en levende legende René Jacobs meer dan besteed. Open uw oren voor een dramatische Matthäus Passion met een volledig Berlijnse equipe en enkele van de grootste stemmen van nu.

solisten:
Werner Güra, evangelist
Johannes Weisser, Christus
Sunhae Im, sopraan
Bernarda Fink, alt
Topi Lehtipuu, tenor
Konstantin Wolff, bas

ユトレヒト古楽祭2012の一環.
3月の時もそうだったが,メインのホールを改装中のためライン河畔に作られた応急ホールでの演奏.
音響の良くない急造の体育館のような施設なので残念だ.

ヤーコプスの実演に接するのは初めて.
3月に聴いたファン・フェルトホーフェンのマタイよりはあっさりと進む.

イエスを指揮者の隣に配置して,福音史家をソリストと同列に置いた.
会場のせいもあるのか,オケの配置が左右で非対称になっている.

ソプラノの韓国人,ラメ入りのドレスに金色の靴を履いていて,宗教曲を歌う意味をあまり意識していないのだろうか.
他のソリストもインパクトに欠けるように思えてしまった.

演奏を体験して改めて感じるのは,あらゆる点で満足の行くマタイの演奏というのは不可能なのではないか,ということだ.
曲の素晴らしさのためなのか.

2012年9月1日土曜日

コンサート備忘録

2012年8月31日
マルクス・ステンツ
エレーヌ・グリモー
ブラームス:ピアノ協奏曲第2番
ベルリオーズ:幻想交響曲
Gürzenich-Orchester Köln

グリモーによるブラームス,ミスタッチも目立ったが,がっぷり四つに組んだ演奏.

ベルリオーズは,オーボエの掛け合いのため演奏中にわざわざ演奏者を移動させたり,ボックス席から鐘を鳴らしたりと,音響的に凝った取り組み.
効果があったかは,よくわからない.

結構な数の日本人観光客.
団体さんぽかった.